Introducció a la metodologia de la investigació – 1ED

1. Introducció / Justificació

En el context actual, la investigació aplicada en l’àmbit de l’Atenció Primària és essencial per garantir una pràctica clínica fonamentada en l’evidència i orientada a la millora contínua de la qualitat assistencial.
Comprendre i dominar les bases de la metodologia de la investigació és essencial per a qualsevol professional que vulgui participar activament en processos d’innovació, millora contínua i evidència científica.

Introducció a la metodologia de la investigació es un curs que permet adaptar el ritme d’aprenentatge a les necessitats de cada participant. Té com a objectiu principal proporcionar les eines conceptuals i pràctiques necessàries per iniciar-se en el món de la investigació quantitativa, des de la formulació d’una pregunta d’investigació fins a la redacció d’un protocol d’investigació.

2. Objectius
2.1. General

Proporcionar als professionals de salut les competències bàsiques en metodologia de la investigació per al disseny, execució i anàlisi d’estudis científics, promovent una pràctica assistencial basada en l’evidència i orientada a la millora contínua de la qualitat assistencial.

2.2. Específics

  • Adquirir competència en les eines i tècniques per a dur a terme revisions bibliogràfiques eficients, identificant les fonts d’informació científica més rellevants per a una pràctica basada en l’evidència.
  • Identificar els principals dissenys d’estudis quantitatius i analitzar-ne les característiques, aplicacions i limitacions.
  • Determinar el disseny metodològic d’un estudi quantitatiu, incloent la selecció de la mostra, definició de la validesa interna i externa, anàlisi de dades, així com la interpretació de dades estadístiques, per facilitar la seva aplicació pràctica en l’àmbit clínic.

3. Àmbit
Medicina basada en l’evidència

4. Destinataris
Infermers/eres i Metges/ses de Família i Comunitària d’Atenció Primària

5. Modalitat
Distància

6. Lloc de realització
Plataforma aula de formació virtual AIFICC

7. Període realització / Cronograma
De l’1 de setembre fins al 30 de desembre de 2025

8. Hores lectives
20 hores a distància.

9. Nombre de participants / places
Màxim 1.000 participants.

10. Nombre d’edicions
Primera edició virtual

11. Continguts

  • Mòdul 1. Revisió bibliogràfica
    • Identificar un problema a investigar. Fer-se una pregunta
    • Estratègia de cerca avançada en bases de dades
    • Avaluació de la qualitat i rellevància dels estudis
    • Gestió de referències bibliogràfiques
  • Mòdul 2. Tipologia de dissenys d’estudi en recerca quantitativa
    • Definició i generalitats dels dissenys d’estudis quantitatius
    • Estudi descriptiu: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Estudis transversals: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Estudi de cohort: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Estudi de casos i controls: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Estudi ecològic: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Assaig clínic aleatoritzat: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
    • Estudi quasiexperimental: definició, classificació, característiques, aplicacions, avantatges, desavantatges
  • Mòdul 3. Mostra i validesa en els estudis quantitatius
    • Selecció de la mostra: probabilística i no probabilística
    • Validesa interna i externa en els estudis quantitatius
  • Mòdul 4. Tècniques d’anàlisis de dades quantitatives
    • Introducció
    • Estadística descriptiva
    • Mesures de freqüència, associació i d’impacte
    • Estadística inferencial
    • Comparació de variables contínues
    • Comparació de variables categòriques
    • Anàlisi de la correlació entre variables quantitatives
  • Mòdul 5. Redacció d’un protocol de recerca
    • Títol, resum, paraules clau i equip investigador
    • Plantejament del problema, introducció, justificació, marc teòric i conceptual
    • Hipòtesi i objectius de la recerca
    • Metodologia
    • Aspectes ètics i legals
    • Interpretació de resultats, dificultats i limitacions, referències bibliogràfiques

12. Metodologia
Curs en línia en plataforma de formació educativa, Aula Virtual d’AIFiCC.
S’alternarà la teoria amb la resolució de casos pràctics per reforçar els conceptes, es complementa el curs amb material descarregable de consulta, fòrums de debat i formulari de dubtes.

13. Docent

  • Dra. Narly Benachi Sandoval. Infermera del CAP Casanova (CAPSBE). Doctora en Medicina i Recerca Translacional. Màster en Epidemiologia. Màster en Cures Infermeres a l’Atenció Primària. Especialista en docència per a l’educació universitària. Responsable d’Estratègia i Innovació AIFiCC.
  • Dra. Mireia López Poyato. Infermera del CAP Casanova (CAPSBE). Professora associada de la Faculta d’Infermeria de la Universitat de Barcelona. Doctora en Ciències Infermeres. Especialista en Infermeria Familiar i Comunitària. Màster oficial de Lideratge i gestió en serveis d’infermeria. Llicenciada en Pedagogia social. Membre Junta AIFiCC.
  • Dra. Iris Forcada Parrilla. Infermera de l’EAP Santa Clara (ICS Girona SUD). Professora associada de la Universitat de Girona. Doctora en Biologia Molecular, Biomedicina i Salut. Especialista en Infermeria Familiar i Comunitària. Màster en Ciències de la Infermeria. Membre Junta AIFiCC.
  • Sra. Elena Mañes López. Infermera del CAP Camp de l’Arpa (ICS Barcelona). Professora associada de l’Escola universitària d’Infermeria Hospital Sant Pau (Universitat Autònoma de Barcelona). Especialista en Infermeria Familiar i Comunitària. Màster en Atenció a les persones amb diabetis. Màster en geriatria i gerontologia. Màster en Cures Infermeres a l’Atenció Primària. Llicenciada en Biologia.

14. Nivell d’avaluació

  • Preguntes d’autoavaluació per mòdul
  • Test d’avaluació final del curs

15. Certificació
Els participants que hagin finalitzat les diferents activitats/edicions i hagin estat valorats com a aptes en l’avaluació rebran un certificat d’aprofitament.

16. Organitza
AIFiCC

17. Formació amb el suport de:
Ministeri de Sanitat del Govern d’Espanya i Departament de Salut.

Tramitada l’acreditació del curs al Consell Català de Formació Continuada Professions Sanitàries.

Vegeu el programa complet aquí.

Introducció a la metodologia de la investigació – 1ED

Informació del Curs

Data límit d'inscripció 23/12/2025

Duració del curs: Del 01 de setembre al 30 de desembre 2025.

Duració: 20 hores

Lloc: Aula Virtual d’AIFiCC

Tipus de formació:

Preu: Gratuït

Observacions sobre el preu:

Tramitada l’acreditació del curs al Consell Català de Formació Continuada Professions Sanitàries.

Associat i aprofita tots els avantatges

Rebràs informació, novetats i notícies. Tot relacionat amb l’associació.

XARXES SOCIALS

CONTACTA

© All Rights Reserved. Dissenyat per    Magnore

L'AIFiCC esta tancada per Vacances de Nadal 🎄🎅

Tornarem el 30 de desembre